fbpx

טיפול בילדים בגישת Cog-Fun

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא הפרעה מולדת ולעיתים קרובות ניתן לראות אותה אצל מספר בני משפחה, בנוסף לילד עם האבחנה, בשל היותה גנטית. 

הפרעת קשב היא הגדרה רחבה ומתבטאת אצל כל ילד וילדה באופן שונה אך החוויה המשותפת למרבית הילדים עם ADHD היא הפער בין היכולות לבין הביצוע בפועל או בלשון המורים "הוא לא מממש את הפוטנציאל שלו".

המשך קריאה כאן למטה…

קוג פאן לילדים

מצאו מטפלי קוג פאן מוסמכים

הרבה פעמים הבלבול סביב הבנת ה ADHD של הילד מתגברת כשאותו הילד או הילדה יפגינו יכולות מעולות בביצוע משימות מסוימות (למשל כאלו שממש מעניינות אותם) וחוסר מוטיבציה ויכולת במשימות אחרות. הפערים הללו מתסכלים את הסביבה וגם את הילד/ה עצמם ולכן במקרים רבים  עלולים לקשר זאת לתכונות שליליות כמו 'עצלנות' ו'פינוק יתר' ("עובדה שכשכשאת רוצה את יכולה"), אך זאת פרשנות מוטעית.

הסיבה לכך נעוצה בשונות של מבנה ותפקוד המוח שמשפיעה על המערכת האחראית על התפקודים הניהוליים (Executive Function). התפקודים הניהוליים הם מיומנויות קוגנטיביות שונות הנדרשות מהילד והמבוגר על מנת לתפקד באופן מיטבי (כמו ליזום, לתכנן, לארגן, לזכור, להתמיד ולשלוט ברגש ובהתנהגות) ואצל אנשים עם ADHD קיימת לקות במערכת זו.

הביטויים של האתגרים במערכת הניהולית משפיעים על מגוון תחומים ומצבים. למשל קושי 'להתניע' בבוקר ולהתארגן בזמן, קושי לשמור על סביבה מסודרת ואיבוד של חפצים, שכחנות, קושי לשבת בשקט, קושי ביחסים חברתיים.

יש ילדים שהפרעת הקשב תתבטא אצלם בקולניות, תגובות רגשיות מוגזמות שלסביבה יכולות להיראות כלא פורפורציונליות, קושי להמתין לתורם ויש ילדים שהפרעת הקשב תתבטא בחולמנות ומופנמות.

ההשפעה של הפרעת הקשב על הילד ועל הסביבה שלו נרחבת אך עם טיפול וליווי מתאימים אפשר לשפר את התפקוד ולצמצם את הפער בין הפוטנציאל למימוש וכתוצאה מכך  לשפר את איכות החיים של הילד ושל משפחתו.

מטרות אלו עמדו במוקד פיתוח טיפול ה Cog-Fun – טיפול המיועד לילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב.

אודות גישת ה Cog-Fun

טיפול ה Cog-Fun הינו גישת טיפול ייחודית שפותחה ונחקרה בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית תוך התבססות על ידע יישומי ותיאורטי נרחב.

הטיפול בילדים מתייחס לגילאי 5-10 ומסייע לילד ולהוריו להבין טוב יותר את המאפיינים של הפרעת הקשב שלו- אתגרים לצד עוצמות ועל בסיס אלו לרכוש אסטרטגיות מתאימות.

הלמידה במהלך הטיפול מתבצעת באופן מהנה וחוויתי כך שהיא מקונה לילד חווית מסוגלות והעצמה ("יש לי דברים שקשים לי אבל יש לי גם כוחות ושיטות שעוזרות לי להצליח").

 לצד רכישת האסטרטגיות, התהליך הטיפולי משלב גישות טיפוליות נוספות למשל חקירה של סביבת הילד ובירור אלו התאמות יכולות לקדם את המטרות שחשובות לו ולהוריו.

בגלל שהפרעת קשב וריכוז משפיעה לא רק על הילד/ה עצמם אלא גם על סביבתם, הטיפול הוא ממוקד משפחה- ההורים הם חלק בלתי נפרד מהתהליך, הם משתתתפים ומעורבים באופן פעיל לאורך כל הדרך.

מסגרת ההתערבות

הטיפול מתאים לילדים בגילאי 5-10 המאובחנים עם ADHD.

הטיפול מתקיים אחת לשבוע, למשך כ 45 דקות.

הטיפולים כוללים:

1. ראיון הורים

2. מפגשי היכרות עם הילד

3. הטיפול מתקיים על פני  17 טיפולים רצופים, לפחות, אחת לשבוע , ל-45-60 דקות. המפגשים נעשים עם ילד והורה/ים . בין המפגשים הטיפוליים נעשות פגישות הדרכה עם ההורים כחלק חיוני בהתערבות. 

4. מפגש סיכום עם ההורים

מי רשאי לטפל ב- Cog-Fun?

מרפאות בעיסוק שעברו הכשרה וקיבלו תעודת מורשה טיפול בגישת Cog-Fun מבית הספר לריפוי בעיסוק של האוניברסיטה העברית בירושלים

חיפוש מטפלים על גבי מפה אינטראקטיבית

שימו לב לאפשרויות הסינון למטה מצד ימין (כרגע המפה מראה רק מטפלים בילדים) מוזמנים לשנות

Loading...
דילוג לתוכן