fbpx

טיפול Cog-Fun למבוגרים

כולנו מכירים את המונח 'הפרעת קשב'.
כל אחד מכיר מישהו עם ADHD או חושב שלו עצמו יש. כתוצאה מכך, נוטים להקל ראש בהשלכות של ההפרעה או בצורך לאבחן אותה ונוצרו אמרות או דעות קדומות שנפוץ לשמוע.

למשל:
"לכולם יש הפרעת קשב"
"אז מה אם יש לך ADHD, אם זה היה חשוב לך, לא היית שוכח"
"הפרעת קשב וריכוז זאת אבחנה שקשורה לילדים בבית ספר"
"לפעמים נראה לי שאני פשוט עצלנית או שאין לי מספיק משמעת עצמית"

קוג פאן למבוגרים

אז זהו, שלא.

לא לכולם יש הפרעת קשב. למעשה, רק 4.4% מהמבוגרים מאובחנים עם ADHD ועל אף מה שנוטים לחשוב, הפרעת הקשב היא לא אבחנה רק של ילדים והיא לא נעלמת עם השנים, אלא מקבלת ביטויים וצורות שונות. לצד דרישות החיים שנעשות מורכבות יותר והציפיות שהולכות וגדלות מהאדם הבוגר, ללא טיפול מתאים, הקשיים עלולים להתרחב ולהסתבך. כמו כן, הפרעת הקשב מתבטאת באופן שונה אצל אנשים שונים דבר המוסיף לבלבול בתחום זה.
וכן, אצל אדם עם ADHD עדיין יכולים להשמט דברים, אפילו כשמדובר במשימות שבאמת חשובות לו ויש דברים שלא קשורים למשמעת עצמית, עצלנות או החלטה.

 

סליחה על השאלה קוג פאן

הרי כבר מיליון פעם ש:

– קבלת החלטה נחושה להגיש את העבודה האחרונה בתואר שמחכה כבר שנתיים.
– שנשבעת לעצמך שזאת פעם אחרונה שיש התפרצות לא פרופורציונלית על בן/בת הזוג.
– שהחלטת שמעכשיו המצגת לפרזנטציה בעבודה לא תחכה לדקה ה-90 כי נמאס מהסטרס ומהמחירים הלווים לכך ובכל זאת בפועל המצגת תדחה שוב לרגע האחרון.

העניין הוא שאצל אדם עם ADHD זה לא תלוי רק במשמעת עצמית או בהחלטה נחושה ודוגמאות אלו ועוד הן חלק מהאתגרים הנלווים להפרעה.
הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא הפרעה נוירו ביולוגית התפתחותית, כלומר, היא מולדת ונובעת משונות של המבנה ותפקוד המח. שונות זו מובילה לקשיים בתפקודים הניהוליים המאפשרים לאדם וויסות עצמי ותפקוד מיטבי בכל תחומי החיים (כגון, תכנון, וויסות רגשי, גיוס מאמץ, התארגנות, עיכוב תגובה ועוד). ההשפעה של הפרעת הקשב יכולה להיות נרחבת ולהשפיע על דברים שחשובים לאדם כמו עבודה, זוגיות, הורות, קשרים חברתיים והיא נוגעת לכל תחומי החיים.

אז בשורה התחתונה, הפרעת קשב וריכוז זה לא 'בקטנה', זה לא קשור רק ללימודים וזה לא עובר כשמתבגרים. קיימים מחקרים רבים המראים כי ADHD ממשיכה לבגרות ומובילה לאתגרים רבים בתפקוד היומיומי (כגון, נהיגה פזיזה ואימפולסיבית, קושי לשמור על מקום עבודה, קושי בניהול כעסים ו/או חרדה, ועוד). לצד אתגרים אלו קיים קושי בהבנת ההשלכות של הADHD על חיי המבוגר, הנובע מסטיגמות וחוסר הבנה של ההפרעה הביולוגית המולדת ADHD(כגון, אני עצלן, לא התאמצתי מספיק, אם רק אנסה יותר אצליח…).
כתוצאה מכך מבוגרים עם ADHD מתקשים לפנות לטיפול תפקודי מותאם ומדווחים על איכות חיים נמוכה משמעותית ביחס למבוגרים ללא ADHD. לצד זאת, חשוב לציין כי ל- ADHD יש גם יתרונות כמו יצירתיות ויכולות מנהיגות אבל ללא טיפול מתאים, הקשיים התפקודיים והרגשיים עלולים להחמיר וכתוצאה מכך היתרונות יקבלו פחות ביטוי.

הדבר החיובי הוא שעם טיפול וליווי מתאימים אפשר למצוא את הדרך להתמודד עם הקשיים ולשפר את התפקוד בתחומי החיים השונים. טיפול קוגניטיבי-תפקודי למבוגרים בגישת cog-fun A פותח בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית תוך התבססות על מודלים תיאורטיים ויישומיים נרחבים לצד למידה מהשטח.
הטיפול מסייע לאדם ללמוד לנהל את עצמו ואת האתגרים איתם הוא מתמודד, על ידי למידה משותפת תוך רכישת ידע על הפרעת הקשב ופיתוח מודעות עצמית (איך אני מתפקד במצבים שונים ומה עוזר לי). על בסיס למידה זו מתקיים תהליך מותאם אישית לרכישת וביסוס כלים (משאבים ואסטרטגיות) שיסייעו בהשגת מטרות תפקודיות משמעותיות לאדם ובשיפור איכות החיים. במחקר חלוץ לבדיקת יעילות הטיפול (Kestner, 2018), נמצאו שיפורים מובהקים בתפקוד ובאיכות החיים של מבוגרים עם ADHD.
מי מורשה לטפל בגישת ה cog-fun?
מרפאים בעיסוק מוסמכים מטעם משרד הבריאות ובעלי תעודת הסמכה כמטפלים בגישת הcog-fun למבוגרים, מטעם החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית.

מפת מטפלי קוג פאן מוסמכים למבוגרים

חפשו במפה מטפלים קרובים אליכם. שימו לב שמטפלים רבים גם מציעים טיפול אונליין. ניתן לחפש בצורה יותר מדויקת בסרגל החיפוש

Loading...
דילוג לתוכן